maandag 21 januari 2013

Reflectie ICT in de lessen

Reflectie gebruik ICT in de lessen;


Tijdens de acht weken dat we ICT volgden heb ik de leerlingen verschillende dingen laten uitproberen. Waaronder de mindmaps.
Het maken van die mindmaps vonden de leerlingen leuk. Mindmap klinkt al 'cooler' dan woordweb, en digitaal is alles natuurlijk leuker dan op een A4-tje met pen en hooguit een markerstift.
Bovendien was het maken van de mindmap als voorbereiding op de schrijfopdracht die volgde over een schrijver/schrijfster. Zo zagen de leerlingen het nut er - theoretisch gezien - ook nog van in. Hieronder de mindmap van Dimitri uit mijn eerste klas vmbo gemengd (1E).


Mindmap:






Mindmaps zou ik gebruiken (gebruik ik) in mijn lessen, omdat de leerlingen een variatie hebben op die saaie woordwebs die ik hen hiervoor altijd liet maken. Leerlingen zijn dan snel afgeleid en vinden een rondje met daarin het 'hoofdwoord' op een A4-tje echt niet meer interessant. Met ICT en het Smartboard kun je zoveel leuke dingen doen, waaronder dus een mindmap maken met de leerlingen. Bovendien is het een leuke manier om een uitleg te geven. In Prezi kun je ook een soort woordweb/mindmap maken, waardoor je de leerlingen geïnteresseerd houdt en hen leuke, nieuwe dingen kunt leren.

Wikibook

Ook heb ik de leerlingen laten werken met 'Wikibook'. Zij mochten hun grootste idool uitzoeken en hier een wikibook over maken. Ik kreeg ongeveer 60% van de Wikibooks terug, die gingen over One Direction (van de meisjes). De jongens waren iets origineler. Van Sylvie van der Vaart tot Messi. Hieronder het voorbeeld van Stacey, uit dezelfde klas als Dimitri.
Het maken van een Wikibook vonden de leerlingen best ingewikkeld, omdat het er vrij abstract uitziet. Weinig kleur en plaatjes. Daarom heb ik het stappenplan van mevrouw De Jager gebruikt en heb ik de kinderen aan de hand van dat stappenplan uitgelegd hoe ze een nieuw boek moesten maken.

Wikibook:

http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Speciaal:Boek&bookcmd=download&collection_id=a32f0a8ace7bc243&writer=rl&return_to=Speciaal%3ABoek

Het Wikibook zou ik niet zo snel gebruiken in mijn lessen. Dit omdat ik het een weinig zinvolle actie vind. De leerlingen kunnen wel hun informatie op een rijtje zetten, maar dit kan ook in Word via knippen/plakken. Waarom ik het wel zou kunnen gebruiken: een voordeel van het Wikibook is dat de links en nummering mooi opgemaakt weergegeven worden en je dus een overzichtelijk naslagwerk hebt.

Glogster

Daarnaast heb ik de leerlingen een Glogster laten maken met als thema '2013 en de goede voornemens'. Ze moesten hier dus hun goede voornemens op neerzetten, samen met veel plaatjes, filmpjes, foto's en korte, bondige teksten.
Het maken van de Glogster was voor de leerlingen niet moeilijk, omdat het een makkelijk te gebruiken programma is. Met veel plaatjes, foto's en filmpjes kwamen de meeste leerlingen er wel uit. Toch was enige hulp van mij (en de klassenassistent) nodig, omdat het programma Glogster in het Engels is, en sommigen dat gewoon nog niet goed kunnen lezen. 


Glogster:

http://www.glogster.com/viezefur/poster-glog-by-fleur/g-6l0nh1ittp2jfs4gnois4a0

Glogster vind ik een leuk programma, waarmee de leerlingen makkelijk en snel een poster in elkaar kunnen zetten. Zij kunnen dit bij veel vakken toepassen en sommigen waren mij dankbaar dat ik hen heb gewezen op dit nieuwe ICT-snufje. Ook docenten zijn enthousiast. Glogster is namelijk ook een heel gave en vernieuwende manier om een uitleg te geven. Je kunt het gebruiken als een soort Prezi, net als de mindmaps. Mijn leerlingen houden wel van het knutselen, maar niet van de rommel die dat altijd veroorzaakt, want die moeten zij weer opruimen (schaar, lijm, knipsels, etc.). Glogster is ouderwets knutselen, maar dan digitaal en zonder rommel.
Algemeen
Zelf vind ik het werken met ITC belangrijk. Dit is stimulerend en motiverend voor de leerlingen en een grote afwisseling op het gebruik van alleen boek. De leerlingen blijven langer geïnteresseerd en (zeker) wanneer zij zelf aan de slag gaan, zelfs écht geboeid. Ik vind het nuttig dat we ICT krijgen op de Hogeschool, ik leer er veel nieuwe dingen die ik kan toepassen in mijn lessen. Bovendien mag ik blij zijn met een stageschool met Smartboards, anders is het wel erg lastig. Maar gelukkig heeft (anno 2013) gelukkig bijna iedere school wel één of meerdere Smartboards, waardoor de zaken die ik geleerd heb bij ICT bijna dagelijks gebruik.

Vera van der Holst
VNL3A

Geen opmerkingen:

Een reactie posten